STEFAN ZWEIG "HERKESİN DOSTU" HİKÂYE İNCELEMESİ
(NOT: Ömer Seyfettin Hikâye incelemeleri için ÖRNEKTİR)
Ödevinizi kendi blogunuzda yayınlayacaksınız. Son tarih: 27 Aralık 2024
Kendi blogunuzu oluşturunuz ve bilgilerinizi WhatsApp'da belirtilen google form'a girin.
Ayrıca hikâye kitabından seçtiğiniz (yukarıda incelediğiniz hikâye dışında) 5 hikâyenin de başlıklarını atarak altına bir paragraflık değerlendirme yazınız (Hikâyeyi beğenmenizin sebebi, siz kurgulasaydınız kişi veya olayları nasıl kurgulardınız? vb.). (en alttaki gibi)
A. HİKÂYE HAKKINDA
BİLGİLER |
||
1. HİKÂYENİN ADI: Herkesin
Dostu |
||
2. HİKÂYENİN YAZARI: Stefan
Zweig |
||
3. HİKÂYENİN SAYFA
SAYISI: 7 |
||
B. HİKÂYEDEKİ
OLAYIN İNCELENMESİ |
||
1. MADDELER HALİNDE
OLAY ÖRGÜSÜ (OLAYIN ÖZETİ DEĞİL) |
ÖRNEK Herkesin Dostu hikâyesi olay örgüsü: 1-Anlatıcı köpeği ile geziye çıkar ve köpek bir anda
huysuzlanır. 2-Yaşlı, dilenci kılıklı biri (Anton) köpeğin yanına gelir
ve onun huysuzluğunu anlayıp keneyi çıkararak köpeği kurtarır. 3-Anton kasabalının sevgisini saygısını kazanmış para ve
mülkle işi olmayan biridir. 4-Anton her zaman kasabada kimin işi varsa onlara yardıma
koşmaktadır. 5-Anlatıcı, Anton'un haline hem şaşırır hem de
saygınlığına gizli bir hayranlık duyar. 6-Anlatıcı, Anton'u evdeki bir iş için çağırır ve iş
karşılığında para kabul etmeyen Anton'a bir palto verir. 7-Anton bu hareketinden ötürü anlatıcıya iyi bir adam
olduğunu ifade eder. Bunun üstüne anlatıcı mest olur. |
|
2. OLAYDAKİ KİŞİLER, KİŞİLERİN FİZİKSEL VE RUHSAL
ÖZELLİKLERİ |
||
A) ASIL KİŞİLER
(KAHRAMANLAR) |
Başkarakter, her türlü sosyal ilişkide uyum sağlamaya
çalışan, her durumda “herkesin dostu” olmayı başaran bir figürdür. Ancak, bu
rolü üstlenmesi, kendi benliğini ve gerçek isteklerini sorgulamasına sebep
olur. Zweig, bu karakter aracılığıyla toplumun beklentilerini karşılamak için
bireyin kendisinden vazgeçmesini eleştirir. |
|
B) YARDIMCI KİŞİLER
(KAHRAMANLAR) |
Yan karakterler, başkarakterin yaşamındaki sosyal rolleri
ve bireyle olan çatışmalarını derinleştiren figürlerdir. Her biri,
başkarakterin kararlarını ve içsel çatışmalarını etkileyerek hikâyenin
ilerleyişine katkıda bulunur. |
|
C. HİKÂYENİN DİĞER UNSURLARININ İNCELENMESİ |
||
3. OLAYIN GEÇTİĞİ
YER |
Bir Alman şehri “Pazar yeri, çiftlik” gibi ifadeler metinde geçen mekân
kavramlarıdır. |
|
4. OLAYIN MEYDANA
GELDİĞİ ZAMAN |
Yazarın yaşamış olduğu dönem (1925-1945) “İkindi vakti, sabah, akşamüstü, bir günün içinde” gibi
ifadeler metinde geçen zaman kavramlarıdır. |
|
5. OLAYI ANLATAN
KİŞİ (ANLATICI) |
Olaylar I.kişinin ağzından anlatılmıştır. |
|
6. HİKÂYENİN DİL VE
ANLATIM ÖZELLİKLERİ (BAKIŞ AÇISI ve DİL ÖZELLİKLERİ) |
Kahraman bakış açısıyla olaylar anlatılmıştır. Stefan Zweig, yalın fakat derinlemesine psikolojik analizler içeren bir dil kullanır. Karakterlerinin zihin yapısını ve duygusal durumlarını ustalıkla aktarırken, okuyucuyu hikâyeye çekmeyi başarır. Metinsel sadelik ve duygusal derinlik arasındaki bu denge, Zweig’in anlatım gücünü gösterir. |
|
7. HİKÂYENİN KONUSU,
ANA FİKRİ |
KONUSU Herkesin Dostu, ünlü Avusturyalı yazar Stefan Zweig
tarafından kaleme alınmış bir hikayedir. Bu hikâye, bireyin toplum içinde
edindiği roller ve bu rollerin getirdiği yükümlülükler üzerine odaklanır.
Karakterlerin içsel çatışmalarını ve toplumsal beklentilerin kişisel
duygularla nasıl çelişebileceğini ele alırken, dostluk kavramını da sorgular. TEMASI 1. Sosyal Beklentiler ve Birey Herkesin Dostu’nun merkezinde, bireyin toplum içindeki
rolü ve bu rolün getirdiği sorumluluklar yer alır. Toplumun beklentileri,
bireyin kendini nasıl tanımladığı üzerine derin bir etkide bulunur. Zweig, bu
temayı işleyerek okuyucularına toplumun çizdiği sınırlar içinde birey olmanın
zorluklarını düşündürür. 2. Kişisel Çatışmalar ve Kimlik Ana karakterin içsel çatışmaları, kendi duygularıyla
toplumsal beklentiler arasında sıkışmış durumda gösterilir. Birey, kendi
istekleri ve çevresel baskılar arasında denge kurmaya çalışırken, kendi
kimliğini bulma çabası içindedir. Zweig, bu içsel mücadeleleri büyük bir
incelikle işler. |
|
8. HİKÂYENİN
YARDIMCI FİKİRLERİ (AÇIK ve ÖRTÜK İLETİLER) |
Zweig’in hikayesi, toplumsal normlar ve bireysel
psikolojiyi dikkatle inceleyerek, okuyucuya toplumun birey üzerindeki
etkileri hakkında derinlemesine düşünme fırsatı verir. Karakterlerin içsel
çatışmaları ve toplumsal baskılar arasındaki ilişkiler, hikâyenin temel
taşlarından biridir. |
ÖMER SEYFETTİN HİKÂYELERİNDEN SEÇTİKLERİM
1.TOPUZ HAKKINDA
......................................................................
2.KAŞAĞI HAKKINDA
......................................................................
3.FALAKA HAKKINDA
......................................................................
4.BAHAR ve KELEBEKLER HAKKINDA
......................................................................
5.FORSA HAKKINDA
......................................................................
(NOT: Yukarıdaki hikâyeleri siz seçin. Bunlar örnek olması açısından başlık önerisidir.)