STEFAN ZWEIG "HERKESİN DOSTU" HİKÂYE İNCELEMESİ

 

(NOT: Ömer Seyfettin Hikâye incelemeleri için ÖRNEKTİR)

Ödevinizi kendi blogunuzda yayınlayacaksınız. Son tarih: 27 Aralık 2024

Kendi blogunuzu oluşturunuz ve bilgilerinizi WhatsApp'da belirtilen google form'a girin.

Aşağıdaki tabloyu kopyalayıp kendi bloğunuza yapıştırın ve kendi hikâyenize ait özellikleri tabloya giriniz (bunu yapmakta zorlanırsanız WhatsApp üzerinden bu inceleme planının Office Word dosyası paylaşılacaktır. Onun içinde düzenlemenizi yapıp bitirin. İçeriği kopyalayın ve blogunuza yapıştırın).

Ayrıca hikâye kitabından seçtiğiniz (yukarıda incelediğiniz hikâye dışında) 5 hikâyenin de başlıklarını atarak altına bir paragraflık değerlendirme yazınız (Hikâyeyi beğenmenizin sebebi, siz kurgulasaydınız kişi veya olayları nasıl kurgulardınız? vb.).  (en alttaki gibi)

A. HİKÂYE HAKKINDA BİLGİLER

1. HİKÂYENİN ADI: Herkesin Dostu

2. HİKÂYENİN YAZARI: Stefan Zweig

3. HİKÂYENİN SAYFA SAYISI: 7

B. HİKÂYEDEKİ OLAYIN İNCELENMESİ

1. MADDELER HALİNDE OLAY ÖRGÜSÜ (OLAYIN ÖZETİ DEĞİL)

 

 

ÖRNEK

Herkesin Dostu hikâyesi olay örgüsü:

1-Anlatıcı köpeği ile geziye çıkar ve köpek bir anda huysuzlanır.

2-Yaşlı, dilenci kılıklı biri (Anton) köpeğin yanına gelir ve onun huysuzluğunu anlayıp keneyi çıkararak köpeği kurtarır.

3-Anton kasabalının sevgisini saygısını kazanmış para ve mülkle işi olmayan biridir.

4-Anton her zaman kasabada kimin işi varsa onlara yardıma koşmaktadır.

5-Anlatıcı, Anton'un haline hem şaşırır hem de saygınlığına gizli bir hayranlık duyar.

6-Anlatıcı, Anton'u evdeki bir iş için çağırır ve iş karşılığında para kabul etmeyen Anton'a bir palto verir.

7-Anton bu hareketinden ötürü anlatıcıya iyi bir adam olduğunu ifade eder. Bunun üstüne anlatıcı mest olur.

2. OLAYDAKİ KİŞİLER, KİŞİLERİN FİZİKSEL VE RUHSAL ÖZELLİKLERİ

A) ASIL KİŞİLER (KAHRAMANLAR)

Başkarakter, her türlü sosyal ilişkide uyum sağlamaya çalışan, her durumda “herkesin dostu” olmayı başaran bir figürdür. Ancak, bu rolü üstlenmesi, kendi benliğini ve gerçek isteklerini sorgulamasına sebep olur. Zweig, bu karakter aracılığıyla toplumun beklentilerini karşılamak için bireyin kendisinden vazgeçmesini eleştirir.

B) YARDIMCI KİŞİLER (KAHRAMANLAR)

Yan karakterler, başkarakterin yaşamındaki sosyal rolleri ve bireyle olan çatışmalarını derinleştiren figürlerdir. Her biri, başkarakterin kararlarını ve içsel çatışmalarını etkileyerek hikâyenin ilerleyişine katkıda bulunur.

C. HİKÂYENİN DİĞER UNSURLARININ İNCELENMESİ

3. OLAYIN GEÇTİĞİ YER

Bir Alman şehri

“Pazar yeri, çiftlik” gibi ifadeler metinde geçen mekân kavramlarıdır.

4. OLAYIN MEYDANA GELDİĞİ ZAMAN

Yazarın yaşamış olduğu dönem (1925-1945)

“İkindi vakti, sabah, akşamüstü, bir günün içinde” gibi ifadeler metinde geçen zaman kavramlarıdır.

5. OLAYI ANLATAN KİŞİ (ANLATICI)

Olaylar I.kişinin ağzından anlatılmıştır.

6. HİKÂYENİN DİL VE ANLATIM ÖZELLİKLERİ (BAKIŞ AÇISI ve DİL ÖZELLİKLERİ)

Kahraman bakış açısıyla olaylar anlatılmıştır.

Stefan Zweig, yalın fakat derinlemesine psikolojik analizler içeren bir dil kullanır. Karakterlerinin zihin yapısını ve duygusal durumlarını ustalıkla aktarırken, okuyucuyu hikâyeye çekmeyi başarır. Metinsel sadelik ve duygusal derinlik arasındaki bu denge, Zweig’in anlatım gücünü gösterir.

7. HİKÂYENİN KONUSU, ANA FİKRİ

KONUSU

Herkesin Dostu, ünlü Avusturyalı yazar Stefan Zweig tarafından kaleme alınmış bir hikayedir. Bu hikâye, bireyin toplum içinde edindiği roller ve bu rollerin getirdiği yükümlülükler üzerine odaklanır. Karakterlerin içsel çatışmalarını ve toplumsal beklentilerin kişisel duygularla nasıl çelişebileceğini ele alırken, dostluk kavramını da sorgular.

TEMASI

1. Sosyal Beklentiler ve Birey

Herkesin Dostu’nun merkezinde, bireyin toplum içindeki rolü ve bu rolün getirdiği sorumluluklar yer alır. Toplumun beklentileri, bireyin kendini nasıl tanımladığı üzerine derin bir etkide bulunur. Zweig, bu temayı işleyerek okuyucularına toplumun çizdiği sınırlar içinde birey olmanın zorluklarını düşündürür.

2. Kişisel Çatışmalar ve Kimlik

Ana karakterin içsel çatışmaları, kendi duygularıyla toplumsal beklentiler arasında sıkışmış durumda gösterilir. Birey, kendi istekleri ve çevresel baskılar arasında denge kurmaya çalışırken, kendi kimliğini bulma çabası içindedir. Zweig, bu içsel mücadeleleri büyük bir incelikle işler.

8. HİKÂYENİN YARDIMCI FİKİRLERİ (AÇIK ve ÖRTÜK İLETİLER)

Zweig’in hikayesi, toplumsal normlar ve bireysel psikolojiyi dikkatle inceleyerek, okuyucuya toplumun birey üzerindeki etkileri hakkında derinlemesine düşünme fırsatı verir. Karakterlerin içsel çatışmaları ve toplumsal baskılar arasındaki ilişkiler, hikâyenin temel taşlarından biridir.


 

ÖMER SEYFETTİN HİKÂYELERİNDEN SEÇTİKLERİM

1.TOPUZ HAKKINDA

......................................................................

2.KAŞAĞI HAKKINDA

......................................................................

3.FALAKA HAKKINDA

......................................................................

4.BAHAR ve KELEBEKLER HAKKINDA

......................................................................

5.FORSA HAKKINDA

......................................................................


(NOT: Yukarıdaki hikâyeleri siz seçin. Bunlar örnek olması açısından başlık önerisidir.)